CTP explică editorialul său controversat: „Zeci de clişee, opera domnului Nicolaescu”

Cristian Tudor Popescu atacă filmele lui Sergiu Nicolaescu. În opinia sa, regizorul a urmărit să facă din cinematografie o afacere prosperă în vremea comunismului. Mai mult decât atât, editorialistul spune că a prezentat intenţionat eronat istoria, după bunul plac al lui Ceauşescu.

03 ian. 2013, 21:31
CTP explică editorialul său controversat: „Zeci de clişee, opera domnului Nicolaescu”

Cristian Tudor Popescu a publicat un text la moartea lui Sergiu Nicolaescu în care spunea că niciun film de-al regizorului nu i-a stârnit vreo emoţie.

Contactat telefonic de jurnaliştii România TV şi întrebat dacă nici măcar un film de-al regizorului Sergiu Nicolaescu nu i-a trezit vreo emoţie, Cristian Tudor Popescu a răspuns: „Aş vrea să spun câteva cuvinte în apărarea unei minorităţi, a oamenilor din ţara asta, puţini, care nu tresar la filmele lui Sergiu Nicolaescu, care nu au fost emoţionaţi de filmele domnului Sergiu Nicolaescu, care nu consideră că filmele domnului Sergiu Nicolaescu au adus un pic de progres în arta cinematografică românească, nu vorbesc de cea mondială, deşi domnul Sergiu Nicolaescu a pretins că a realizat efecte de tip Matrix avant-la-lettre”.

Cristian Tudor Popescu atacă filmele lui Sergiu Nicolaescu. În opinia sa, regizorul a urmărit să facă din cinematografie o afacere prosperă în vremea comunismului. Mai mult decât atât, editorialistul spune că a prezentat intenţionat eronat istoria, după bunul plac al lui Ceauşescu.

Domnul Sergiu Nicolaescu a făcut un lucru foarte pragmatic, foarte precis, atunci în anii 60 când s-a lansat. A dorit cu orice preţ să aibă succes de public. Domnul Nicolaescu niciodată nu a vorbit despre cinema în general, nu a vorbit ca un cinefil, nu a vorbit despre cineaştii din cinematografia mondială care l-au influenţat, de care îi place, nu a vorbit de teorii ale cinematografului. Dânsul a luat acest obiect numit aparatul de filmat şi şi-a propus să facă cu el o afacere de succes, o afacere în comunism şi a reuşit lucrul acesta. Atunci puteai ori să faci un film pe linie, stupid, de propagandă în legătură cu actul de la 23 august 44, cu comuniştii în ilegalitate la care nu se uita nimeni sau puteai să faci un film care era interzis. Sergiu Nicolaescu a ales soluţia de mijloc. Cum să dau eu populaţiei din România ceva care să intereseze în sensul cinematografului de consum şi în acelaşi timp să rămână în paradigma comunismului. Şi de fiecare dată a ales soluţia corectă, a ales soluţia naţionalistă, soluţia naţional comunistă dorită de Ceauşescu în cazul Mihai Viteazu, în cazul Dacii, a ales soluţia comisarului Miclovan pentru filmele poliţiste pe care le-a cuplat cu ideologia comunistă, şi în felul ăsta a împăcat şi capra şi varza, o soluţie extrem de pragmatică care a ţinut. Problema este că domnul Sergiu Nicolaescu ştia foarte bine regulile cinematografului de consum, cinematografului comercial”, a declarat, la România TV, jurnalistul.

Cristian Tudor Popescu a mai precizat că: „În cinematografia de consum este o mare greşeală să fii original. Domnul Nicolaescu nu a comis niciodată eroarea de a fi original. A livrat publicului exact ce aştepta. Zeci de clişee, opera domnului Nicolaescu. De fiecare dată Sergiu Nicolaescu s-a gândit: ce să dau eu în momentul asta publicului ca să mănânce cu poftă? Cam ce ar fi în aer acum? Asta! E, asta dau. Sergiu Nicolaescu nu a făcut filme 3D, pentru că nu avea cea de-a treia dimensiune, profunzimea. Tot ceea ce a făcut dânsul se adresează perfect epidermei, superficialităţii”.