Cea mai emoţionantă fotografie a anului a fost trucată. Cum a fost descoperit fotograful

Fotografia care a câştigat trofeul World Press Photo of the Year în 2013, cel mai prestigios premiu din fotografia de presă, a fost de fapt trucată de autorul ei.

14 mai 2013, 11:57

Fotografia realizată de Paul Hansen, publicată în cotidianul suedez Dagens Nyheter, a fost făcută pe 20 noiembrie 2012 pe străzile din provincia Gaza, scrie Mediafax.

Ea prezintă un grup de bărbaţi care transportă spre o moschee, în cadrul unei ceremonii funerare, cadavrele înfăşurate în pânză albă a doi copii, nepotul şi nepoata bărbaţilor din acel grup, ucişi la vârsta de doi ani, respectiv trei ani, în urma distrugerii casei lor de un proiectil israelian.

Fotografia câştigătoare a suferit, de fapt, modificări, scrie extremetech.com, care lansează într-un articol discuţia despre cum a reuşit Hansen „să păcălească o comisie de juraţi cu experienţă” prin abilităţile sale în Photoshop şi cum un expert în computere „a observat născocirea frauduloasă de la o poştă”.

Imaginea este compusă din trei fotografii diferite, cu elemente extrase din fiecare dintre imagini şi reîmbinate, obţinând, prin manipulare, o iluminare mai puternică pe chipurile bărbaţilor.

Descoperirea a venit de la Neal Krawetz, analist de imagini în medicină legală. Mai întâi, imaginea de bază a fost convertită din format raw şi deschisă în programul Photoshop pe 20 noiembrie 2012, data exactă la care a fost făcută.

Apoi, pe 4 ianuarie 2013, o altă imagine a fost deschisă şi adăugată la cea originală, iar o oră mai târziu o a treia imagine a fost introdusă, rezultatul final fiind salvat jumătate de oră mai târziu.

„În principiu, Hansen a făcut o serie de fotografii şi mai târziu, după ce şi-a dat seama că fotografia cu cea mai dramatică situare a ieşit prea întunecată şi în umbră, a hotărât să aducă împreună imagini diferite şi să aplice o cantitate generoasă de lumină în regiunile cu umbră”, mai scrie autorul articolului.

Potrivit acestuia, Paul Hansen ar fi trebuit să furnizeze şi versiunea iniţială, nemodificată („raw”) pentru fotografia câştigătoare, drept dovadă că nu a suferit schimbări semnificative, dar până acum nu a făcut acest lucru.

Articolul aduce în discuţie întrebări importante pentru fotografia de presă, care au existat în domeniu „încă de la naşterea lui”: Fotografia bărbaţilor din Gaza este falsă sau doar îmbunătăţită pentru a evidenţia detaliile importante? O fotografie, în special una de presă, ar trebui să fie pur obiectivă? Este în regulă ca fotograful să modifice o imagine astfel încât să arate exact în felul în care el îşi aminteşte scena?